Het begeleidingstraject start met een intakegesprek. In de intake onderzoeken we wat er speelt en ontmoeten we elkaar. Aan het einde van het intakegesprek is duidelijk of we met elkaar gaan samenwerken, wat de onderzoeksvraag is en hoe het traject eruit kan gaan zien. In het uitzetten van het traject stellen we ook het evaluatiemoment vast. In de evaluatie komt aan de orde of het doel bereikt is, of de samenwerking beëindigd kan worden en we afscheid kunnen nemen of dat er nog thema’s zijn waaraan gewerkt moet worden. Uitgangspunt van ons werk is: zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
De bijeenkomsten duren maximaal anderhalf uur. De begeleider stelt je vragen om je situatie te verhelderen en biedt je oefeningen aan om inzicht te geven en (nieuwe) ervaringen op te doen. Er worden concrete handvatten aangereikt waar je direct mee aan de slag kan. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van Systemisch Werken, Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) en Transactionele Analyse (TA).
De kwaliteit van de ontmoeting,
maakt de grond
vruchtbaar voor leren.
Ontmoeten is de basis
van alle mensenwerk.
Wibe Veenbaas, citaat